Tuesday 8 September 2015

Kejutan Raja Salman telah membuat stategi global AS gusar.

Kejutan Raja Salman bikin strategi global Amerika berantakan

Terlalu awal membuat kesimpulan, bahawa belum genap tiga bulan kekuasaan Raja Salman, kini Saudi benar-benar berubah haluan daripada kerajaan yang mengikut telunjuk AS dan sekutunya , sebaliknya hanya menjadi kerajaan yang bersahabat tapi berani mengambil keputusan sendiri.

Saudi di era King Salman memilih tidak membuka konfrontasi dengan Amerika. Dalam erti kata lain beliau akan membuat keputusan sendiri tanpa membuat rujukan denga AS.

Langkah King Salman terbilang berani. Dalam tiga bulan berkuasa, Raja Salman memberhentikan "orang-orang berpengaruh Saudi". Di antaranya:

1.Khalid At-Tuwaijiri, penasihat utama Raja Abdullah.

2.Pangeran Lapangan bin Sulthan, Kepala Badan Intelijen Saudi.

3.Pangeran Muqrin bin Abdul Aziz, Putera Mahkota Saudi Arabia.

4.Pangeran Suud Al-Faishal, Menteri Luar Saudi selama lebih dari 4 dekad.

5.Pangeran Mut'ib bin Abdullah, Pengganti Putera Mahkota Saudi dan Komander Pengawal Kerajaan, jabatan yang diberikan Raja Abdullah.

Perlu dijadikan catatan, kelima tokoh di atas adalah tokoh sentral Saudi Arabia yang menyokong rampasan kuasa Jeneral As-Sisi di Mesir terhadap Presiden Mursi. Juga tokoh sentral dalam setiap perlindungan yang diberikan kepada bekas Presiden Yaman, Abdullah Saleh.

Diramalkan, King Salman benar-benar "membersihkan" jajaran kerajaan Saudi dari pihak-pihak yang selama ini memburukkan lagi hubungan Saudi dengan blok Sunni iaitu Ikhwanul Muslimin, Qatar, Turki. Kesannya, justru pengaruh Iran semakin kukuh di kawasan Timur Tengah.

Satu hal yang patut diperhatikan, keputusan Raja Salman membuat Amerika dan sekuturnya "wait and see". Perubahan putera mahkota dan naiknya Muhammadain (Muhammad bin Nayef dan Muhammad bin Salman) di kedudukan kunci Saudi masa depan, menyulitkan Amerika membaca arah dasar Saudi sebagai sekutu utama hampir 100 tahun lebih.

Terlebih AS sukar membaca file calon pengganti Putera Mahkota Muhammad bin Salman (33) tahun yang masih belia. Untuk menenangkan Amerika atas strateginya, King Salman mengangkat Adil Al-Jubair sebagai Menteri Luar. Adil Al-Jubair adalah sosok pakar kajian Amerika dan bekas Duta Besar Saudi di Washington.

Saya menunggu langkah King Salman membatalkan sokongan Saudi kepada Junta rampasan kuasa di Mesir. Kemudian menghukum Emirates Arab yang cenderung merosakkan kekukuhan Sunni. Nah, lebih2 lagi perangai Raja Jordan yang sangat "Israel minded".

Alhamdulillah. Semua agenda Salman penuh dengan strategi: ibarat apabila air dah jernih, mudah tangkap ikannya. Untuk sementara, tidak dengan strategi konfrontasi memutuskan hubungan dengan AS atau perang terbuka dengan Iran dan sekutunya.

Saya optimis, King Salman mampu memikul harapan besar umat Islam dan menjadi Raja bagi Rumah Besar umat Islam. Semoga ke depan hadir pemimpin-pemimpin besar mulai dari King Salman hingga Erdogan plus pemimpin binaan Ikhwanul Muslimin. Allahu Akbar!

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...