وهو الذي خلق من الماء بشرا فجعله نسبا وصهرا وكان ربك قديرا
"Dan dia pula yang menciptakan manusia dari air, lalu dia jadikan manusia itu (punya) keturunan dan mushaharah (hubungan kekeluargaan yang berasal dari perkahwinan) dan adalah tuhanmu yang maha kuasa." (QS. Al-Furqan [25]: 54)
Dalam ayat di atas dijelaskan bahawa nasab merupakan suatu nikmat yang berasal dari Allah. Hal ini difahami dari lafaz "fa ja'alahu nasabaa." Dan perlu diketahui bahawa nasab juga merupakan salah satu daripada lima maqasid al-syariah.
Dengan mengetahui keabsahan nasab seseorang, kita boleh mengetahui kesahihan hubungan kekeluargaan seseorang apakah itu berdasarkan pertalian darah, apakah itu buah dari perkahwinan yang sah, atau nikah fasid, atau akibat senggama syubhat (zina).
Maka nasab menjadi sebuah bukti pengakuan syara 'bagi hubungan seorang anak dengan garis keturunan ayahnya, sehingga dengan itu anak tersebut menjadi salah seorang ahli keluarga dari keturunan itu. Dengan demikian, anak tersebut berhak mendapatkan hak-hak sebagai akibat keterikatan hubungan nasab, seperti undang-undang waris, perkahwinan, amanah dan lain sebagainya.
Apalagi jika seseorang mengakui bahawa ia keturunan baginda Rasulullah shalallahu 'alayhi wasallam (ahlul bait), tentu garis nasabnya amat penting untuk diketahui kesahihannya. Berikut Pasukan Arrahmah kutip dari penerbitan Muqawamah Media pada Jumaat (17/10/2014), berkaitan perobohan kebohongan status penduduk sebuah rumah Abu Bakar Al Baghdadi.
Bagian Satu:
PEMBUKTIAN BAHAWA JAMAAH DAULAH MENYEMBUNYIKAN DAFTAR NAMA 12 ORANG YANG MEMISAHKAN ANTARA AL BAGHDADI DENGAN 'URMUSY BIN ALI
judul:
MENGANGKAT KEDUA TANGAN UNTUK MENAMPAR AL BAGHDADI
Banyak orang yang tak dikenali (majhul) di dalam nasab palsu Al Baghdadi
Ditulis oleh:
Ir. IBRAHIM AMIR
Turki Al Bin'ali - pakar syariat Tanzhim Daulah (ISIS) - menyebarkan sebuah risalah yang berjudul: "Angkatlah Kedua Tangan Kalian untuk membaiat Al Baghdadi". Di dalam risalah tersebut ia memuji-muji Al Baghdadi dengan berkata:
"Dia adalah seorang Syaikh Al Mujahid, seorang ahli ibadah yang zuhud; seorang Amirul Mukminin, seorang komander pasukan agama, dialah Abu Bakar Al Qurasyi Al Husaini Al Baghdadi semoga Allah menjaga dan melindungi beliau, menjadikan beliau sentiasa di atas kebaikan dan membenarkan perilakunya. Beliau berasal dari keturunan 'Urmusy Ibnu Ali Ibnu' Aid Ibnu Badriy Ibnu Badruddien Ibnu Khalil Ibnu Husen Ibnu Abdillah Ibnu Ibrahim Al Awwaah Ibnu Asy Syarif Yahya 'Izzuddien Ibnu Asy Syarif Basyir Ibnu Majid Ibnu' Athiyyah Ibnu Ya'la Ibnu Duwaid Ibnu Majid Ibnu Abdirrahman Ibnu Qasim Ibnu Asy Syarif Idris Ibnu Ja'far Azzakiy Ibnu 'Ali Al hadiy Ibnu Muhammad Al Jawwad Ibnu Ali Ar Ridla Ibnu Musa Al Kadhim Ibnu Ja'far Ash Shadiq Ibnu Muhammad Al Baqir Ibnu Ali Zainal' Abidien Ibnu Al Husen putra Ali Ibnu Abi Talib dan Fatimah Binti Muhammad Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam. Demikian garis keturunan beliau ".
Maka saya katakan: Mengapa ia tidak memulakan menyebutkan nasabnya dengan namanya, nama ayahnya, nama datuknya, sampai akhir nasab? Sedangkan nasabnya adalah nasab mu'allaq, yaitu awal dari nasabnya hilang. Namun katakanlah nasabnya ini benar, maka apakah 'Urmusy ini datuknya, atau ayah dari datuknya, atau bahkan datuk dari datuknya? Ada berapa orang tua yang memisahkan antara Ibrahim Awwad dengan 'Urmusy?
Fakta mengejutkan dia ialah; katakanlah bahawa nasabnya ini benar, maka ada 12 orang yang memisahkan antara dirinya dengan 'Urmusy. Dan yang lebih mengejutkan lagi adalah nasab ini merupakan hasil salinan dari nasab yang telah diumumkan bahawa itu milik Al 'Allamah Al Muhaddits Al Iraqi Shubhi As Samarra'i yang meninggal dunia pada tahun 1434 H dalam usia 80 tahun, di mana antara Syaikh Shubhi dengan' Urmusy terdapat sepuluh orang tua. Kerana Syaikh Shubhi sudah lanjut usia, sementara Ibrahim Awwad masih muda, maka seharusnya antara Ibrahim dengan 'Urmusy terdapat 12 orang tua.
Bagaimana membuktikan secara spontan bahawa sebuah nasab jaraknya adalah 12 orang dan waktunya adalah kurang lebih 360 tahun hingga 400 tahun?
Maka ini jawapannya; berikut ini adalah nasabnya Syaikh Shubhi As Samarra'i:
As Sayyid Shubhi (1354-1434)
Bin As Sayyid Jasim
bin Humaid
bin Hamd
bin Shalih
bin Mushthafa
bin Hassan
bin Uthman
bin Daulah
bin Muhammad
bin Badri
Bin 'Urmusy
bin Ali
Bin 'Aid
bin Badri
bin Badaruddin
bin Khalil
bin Husain
bin Abdullah
Bin Ibrahim Al awwah
Bin Asy Syarif Yahya Izzuddin
bin Syarif
bin Basyir
bin Majid
bin Athiyyah
bin Ya'la
bin Duwaid
bin Majid
bin Abdurrahman
bin Qasim
Bin Asy Syarif Idris
Bin Ja'far Az Zaki
Bin Ali Al Hadi
Bin Muhammad Al Jawwad
Bin Ali Ar Ridha
Bin Musa Al Kazhim
Bin Ja'far Ash Shadiq
Bin Muhammad Al Baqir
Bin Ali Zain Al Abidin
bin Husain
Bin Ali bin Abi Talib
Di atas disebutkan bahwa ‘Urmusy ada di urutan 12. Apabila kita menuliskan nasab palsu Al Baghdadi dengan menempatkan ‘Urmusy di urutan 14 secara berurutan, maka:
Abu Bakar Al Qurasyi Al Husaini Al Baghdadi
Bin Majhul 1
Bin Majhul 2
Bin Majhul 3
Bin Majhul 4
Bin Majhul 5
Bin Majhul 6
Bin Majhul 7
Bin Majhul 8
Bin Majhul 9
Bin Majhul 10
Bin Majhul 11
Bin Majhul 12
Dari anak keturunan ‘Urmusy
Bin Ali
Bin Aid
Bin Badri
Bin Badaruddin
Bin Khalil
Bin Husain
Bin Abdullah
Bin Ibrahim Al Awwah
Bin Asy Syarif Yahya Izzuddin
???
Bin Asy Syarif Basyir
Bin Majid
Bin Athiyyah
Bin Ya’la
Bin Duwaid
Bin Majid
Bin Abdurrahman
Bin Qasim
Bin Asy Syarif Idris
Bin Ja’far Az Zaki
Bin Ali Al Hadi
Bin Muhammad Al Jawwad
Bin Ali Ar Ridha
Bin Musa Al Kazhim
Bin Ja’far Ash Shadiq
Bin Muhammad Al Baqir
Bin Ali Zain Al Abidin
Bin Husain
Bin Ali bin Abi Thalib
Pada nombor 24 mereka salah dalam proses pencatuman, yang asalnya Asy Syarif Yahya Izzuddin bin Syarif bin Basyir, mereka mengubahnya menjadi: Asy Syarif Yahya Izzuddin bin Asy Syarif Basyir.
Namun bagaimana saya tahu bahawa mereka telah menduplikat nasab? Jawapannya adalah kerana mereka telah melakukan kesalahan, iaitu pada nama datuknya 'Urmusy.
Terdapat kesepakatan dari setiap orang yang menasabkan diri mereka kepada 'Urmusy, bahawa nama' Urmusy adalah "'Urmusy bin Ali bin Sa'id" "عرموش بن علي بن سعيد", akan tetapi pada nasab Syaikh Shubhi tertulis "' Urmusy bin Ali bin 'aid "" عرموش بن علي بن عيد "tanpa adanya huruf" س ", dan celakanya mereka meniru mentah-mentah kesalahan tersebut.
Benar bahawa ada larangan untuk mencemarkan kehormatan kerabat tanpa bukti, akan tetapi yang kita saksikan ini bukanlah nasab yang sebenarnya (alias nasab palsu) kerana ketidakhadiran nama 12 orang tua di dalam senarai nasabnya. Bahkan ketika disebutkan namanya dengan "Ibrahim bin Awwad bin Ibrahim" mereka mengingkarinya, katanya demi alasan keselamatan. Apakah sebab-sebab keselamatan menjadi alasan untuk mengingkari 13 nama - termasuk nama depannya - yang bermula dari seseorang yang hidup 4 abad silam?
13 Zulhijjah 1435
6 Oktober 2014
========================================
Bahagian Kedua:
PEMBUKTIAN BAHAWA NASAB AL BAGHDADI
ADALAH HASIL DUPLIKAT DARI NASAB SYAIKH Shubhi AS SAMARRA'I
judul:
GUNTUR YANG MENGGELEGAR DI ATAS
UBUN-UBUN KELOMPOK penumpah DARAH
Ditulis oleh:
Ir. IBRAHIM AMIR
بسم الله الرحمن الرحيم
Pada pembahasan sebelumnya saya telah menyebutkan tentang makalah Turki Al Bin'ali yang berjudul: "Angkatlah Kedua Tangan Kalian untuk membai'at Al Baghdadi", saya juga membincangkan mengenai bagaimana makalah tersebut mendakwa bahawa Al Baghdadi merupakan seorang ahli bait, namun ia tidak boleh menyebutkan nama ayah dan datuknya hingga kira-kira pada urutan yang ketiga belas, dan bagaimana Al Bin'ali telah memulakan menuliskan nasab dengan perkataan: "Beliau adalah cucu 'Urmusy bin Ali bin' Aid ..."
Saya juga telah menjelaskan bahawa di antara 'Urmusy dengan Syaikh Shubhi terdapat 10 orang tua yang memisahkan keduanya, kerana Syaikh Shubhi Rahimahullah wafat pada tahun 1434 H dengan usia 80 tahun dan beliau sudah lanjut usia sementara Ibrahim Awwad masih muda, maka seharusnya antara Al Baghdadi dengan Armush terdapat 12 orang tua yang memisahkan kedua-duanya.
Mendakwa keahlian ahli bait adalah suatu hal yang berbahaya, apalagi itu sudah diumumkan, maka wajib dilakukan pembuktian dengan cara yang sudah disahkan, jika tidak, maka pelakunya telah mendakwa nasab kepada ahli bait tanpa bukti.
Syaikh Abdul Aziz bin Baaz ditanya mengenai tata cara penetapan nasab Asy Syarif (keturunan Rasulullah SAW), maka beliau menjawab:
"Mengenai cara menetapkan nasab Asy Syarif; maka itu dapat ditempuh dengan berbagai cara:
Pertama: Berdasarkan catatan para sejarawan yang dipercayai bahawa rumah si fulan atau keluarga si fulan adalah sebahagian dari ahli bait, dan dapat diketahui bahawa sosok yang dikenali sebagai penghuni rumah tersebut didaftarkan oleh para sejarawan yang dipercayai.
Selanjutnya: Orang yang mengaku sebagai ahli bait harus mempunyai sebuah sijil rasmi dari para qadhi yang kapasitinya diakui, atau dari para ulama yang dipercayai; bahawa ia adalah termasuk ahli bait.
Selanjutnya: Berita bahawa keluarga si fulan adalah ahli bait sudah tersiar luas di seluruh negeri.
Selanjutnya: Terdapat penjelasan yang adil, iaitu terdapat tidak kurang dari dua orang yang memberi keterangan mengenai hal itu, yang mana keterangannya tersebut didasari dengan dasar yang berwibawa, apakah dari sejarah yang dipercayai, atau dari dokumen-dokumen yang mu'tabar, atau dari perkataan orang -orang yang dipercayai.
Sedangkan apabila itu hanya sekadar tuntutan yang tidak mempunyai dasar yang benar, maka hal tersebut jangan dipercaya, baik tuntutan yang ini, ataupun tuntutan-tuntutan yang lain. "[Fatawa Islamiyyah: 4/531]
Al Bukhari meriwayatkan di dalam Shahihnya sebuah hadis dengan nombor 3508, dari Abu Dzar Radhiyallahu Anhu bahawasanya ia mendengar Nabi Shallallahu alaihi wa sallam bersabda:
ليس من رجل ادعى لغير أبيه وهو يعلمه إلا كفر ومن ادعى ما ليس له فليس منا وليتبوأ مقعده من النار
"Tidaklah seorang laki-laki yang mendakwa orang lain sebagai bapanya, padahal ia telah mengetahuinya (bahwa dia bukan bapaknya), maka ia telah kafir. Barangsiapa mengaku sesuatu yang bukan miliknya maka ia bukan dari golongan kami, dan hendaklah dia menduduki tempat duduknya dari neraka ".
Masih dari Al Bukhari di dalam hadis nombor 6767: dari Saad bin Abi Waqqash Radhiyallahu Anhu ia berkata: saya mendengar Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam bersabda:
من ادعى إلى غير أبيه وهو يعلم أنه غير أبيه فالجنة عليه حرام
"Barangsiapa menisbatkan dirinya kepada selain bapaknya, padahal ia tahu dia bukan bapanya, maka syurga haram untuk ia masuki."
Ibnu Majah meriwayatkan sebuah hadis dengan nombor 2658 di dalam Sunannya dengan sanad yang sahih, Dari Ibnu Abbas Radhiyallahu Anhuma ia berkata: Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam bersabda:
من انتسب إلى غير أبيه أو تولى غير مواليه فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين
"Sesiapa yang menghubungkan nasabnya kepada selain ayahnya atau seorang budak mengaku sebagai budak kepada selain majikannya, maka laknat dari Allah, para malaikat dan manusia secara keseluruhan ditimpakan kepadanya."
Ahmad berkata di dalam Musnadnya (2/326):
كفر تبرؤ من نسب وإن دق وادعاء إلى نسب لا يعرف
"Termasuk perbuatan kufur kepada Allah apabila seseorang berlepas diri dari nasabnya, sekali pun itu hal yang remeh, dan orang yg mengakui keturunan orang lain yang tak dikenali".
Di dalam buku Mishbah Az Zujajah Fie Zawaid Ibnu Majah, karangan Al Bushiri (2/326) disebutkan sebuah hadis dari Abdullah bin Amru Radhiyallahu Anhuma ia berkata: Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam bersabda:
من ادعى إلى غير أبيه لم يرح رائحة الجنة وإن ريحها ليوجد من مسيرة خمس مائة عام
"Barangsiapa yang mengaku-aku mempunyai hubungan nasab kepada selain ayahnya, maka syurga menjadi haram baginya, padahal bau syurga dapat dicium sepanjang jarak perjalanan lima ratus tahun." Hadis ini adalah hadis sahih.
Kesalahan fatal:
Namun perbahasan saya pada hari ini adalah mengenai sebuah point yang sangat penting, kerana apabila ia sudah terbukti kebenarannya, maka hilanglah kredibiliti Al Baghdadi yang itu tidak lain adalah sumber nasab yang ditulis oleh Al Bin'ali. Tentu saja ia sudah membacanya, mengevaluasinya, dan memastikannya, baru kemudian makalah tersebut tersebar di internet, dan ia tidak melakukan pembetulan sedikitpun.
Perbahasan saya pada hari ini adalah seputar nama dari datuknya 'Urmusy, apakah namanya' Aid atau Sa'id?
Di dalam makalahnya, Al Bin'ali menyebutkan bahawa 'Urmusy adalah bin Ali bin' Aid bin Badri.
bag1
Kutipan dari makalah “angkatlah kedua tangan kalian untuk membaiat Al Baghdadi” karangan Turki Al Bin’ali, di sini tertulis “‘Urmusy bin Ali bin ‘Aid”.
Namun ternyata seluruh sumber-sumber nasab yang khusus membahas daerah Samarra’ dan Iraq menyebutkan bahwa ia adalah “‘Urmusy bin Ali bin Sa’id bin Badri”, berikut ini adalah sebagian sumber tersebut:
bag2
Tertulis : ‘Urmusy bin Ali bin Sa’id
bag3
Tertulis : ‘Urmusy bin Ali bin Sa’id
bag4
Tertulis : ‘Urmusy bin Ali bin Sa’id
Maka mengapa nasab Al Baghdadi menyimpang dari semua orang sehingga pada nasabnya tertulis, "'Urmusy bin Ali bin' Aid bin Badri"? Apakah mungkin Badri mempunyai dua orang putra yang satu bernama 'Aid dan satunya lagi bernama Sa'id? Kemudian 'Aid mempunyai anak dengan nama Ali dan Ali mempunyai anak dengan' Urmusy, dan ternyata secara kebetulan Sa'id juga mempunyai anak dengan nama Ali dan Ali juga mempunyai anak dengan nama 'Urmusy?
Walaupun kenyataannya seperti itu dan terdapat keanehan, akan tetapi secara teorinya hal tersebut masih dibenarkan. Namun diperbolehkannya hal tersebut secara teorinya itu tidaklah cukup, ia perlu disokong dengan pengakuan dari ahli nasab, dan itu belum ada, dan tidak ada seorang pun yang pernah menyebutkan bahawa Badri mempunyai seorang anak bernama 'Aid !!
Jadi dari mana asalnya nama 'Aid ini? Dari mana? Sesuatu yang benar-benar membingungkan! Namun untungnya ada sebuah maklumat penting: Setelah Al Allamah Al Muhaddits Shubhi bin Jasim As Samarra'i wafat, beberapa laman web menyatakan bahawa nasabnya berakhir hingga Ali bin Abi Talib Radhiyallahu Anhu. Sebahagian tapak salah dalam menuliskan kata Said "سعيد", mereka luput dalam menuliskan huruf "Sin" sehingga mereka menulisnya dengan kata Aid "عيد".
Berikut ini adalah nasab Syaikh Shubhi yang disenaraikan di pelbagai laman web dan di dalamnya tertulis kesalahan yang sama, saya akan memilihkan 3 contoh sahaja:
bag5bag6
bag7

bag8
Apakah dahi engkau layak untuk dicium wahai Syaikh Shubhi bin Jasim, sehingga orang-orang yang salah dalam menuliskan nasab engkau pun layak untuk dicium.
Kami menunggu jawapan dari para penyokong Jamaah Daulah, dan mereka tidak perlu kejang-kejang dan marah-marah dalam menyikapinya.
Rabu pagi 14 Dzul Hijjah 1435
8 Oktober 2014
(adibahasan/muqawamahmedia/ ar rahmah