SYRIA  -  Seorang komander Uzbek yang dikenali sebagai Syaikh Abu Hussein memimpin jamaahnya bertempur bersama Jabhah Nusrah, 
Syaikh Abu Hussein ialah  amir jamaah Seyfuddin Uzbek. Menurut laman From Chechnya to Syiria , sebuah laman web yang mengesan mujahidin dari Chechnya yang turut berjihad di Syria, Jamaahnya turut berjuang di bawah naungan Jabhah Nusrah dan telah mengambil bahagian dalam serangan terhadap pasukan rejim Assad di Najjar, Aleppo. 
Selama beberapa bulan terakhir, Syeikh Najjar, sebuah bandar industri di luar Aleppo, telah menjadi lokasi pertempuran sengit diantara kumpulan jihad dan tentera Syria. Syaikh Abdullah Muhammad al Muhaysini, seorang ulama Saudi popular dan rising star di dunia jihad yang menyokong Jabhah Nusrah, baru-baru ini dilihat dalam sebuah video di mana ia memuji pejuang dari Islam Emirat Caucasus yang bertempur di Syeikh Najjar.
Jamaah Syaikh Abu Hussein Seyfuddin Uzbek dianggarkan mempunyai sejumlah pejuang dari Uzbekistan dan negara-negara jiran di Asia Tengah, demikian tuntutan seorang pegawai perisikan AS yang menjejaki kumpulan jihad di Syria.
Jamaah Seyfuddin Uzbek dibantu oleh Gerakan Islam Uzbekistan, atau IMU, sebuah kumpulan sekutu al-Qaeda yang aktif di Afghanistan, Pakistan, Uzbekistan, dan Asia Tengah.
"IMU merekrut dan melatih pejuang dari Asia Tengah dan membantu mereka melakukan perjalanan ke Syria untuk menyokong jihad Al -Qaeda ", tambahnya.
IMU dikenali menyokong jihad di Syria. Pada bulan November 2013, IMU mengeluarkan beberapa kenyataan di laman Facebooknya memuji kesyahidan komander Liwa at Tauhid, kumpulan Salafi yang bersekutu dengan Al Qaeda di Syria. Dalam pernyataan itu, IMU memuji semua para mujahidin yang berjihad di seluruh dunia, termasuk di Syria.
IMU menyatakan, "Kami berada bersama mereka, kami juga memerangi kezaliman di Tajikistan, Afghanistan dan Pakistan sama seperti pemimpin zalim Bashar Assad. Kami tidak membuat batas antara kami dan kalian. Sebaliknya, hati kami terbuka dengan cinta, kasih sayang dan sokongan untuk semua saudara-saudara kita di Syria, Iraq, Yaman, Algeria, Somalia, dan Palestin ".
Kumpulan mujahidin lain dari Asia Tengah dan Selatan, termasuk Gerakan Taliban di Pakistan, juga diketahui telah membentuk kumpulan jihad dan melakukan sel-sel latihan di dalam wilayah Syria.