Friday 24 May 2013

Lima Hal yang Perlu Diketahui tentang Tentara Elektronik Suriah


Minggu lalu, penggodam yang menamakan diri mereka Tentera Elektronik Syria (SEA: Syrian Electronic Army) mendakwa telah merampas akaun Twitter pejabat berita Associated Press (AP) dengan membuat kicauan palsu tentang serangan di Rumah Putih. Demikian disiarkan oleh Wall Street Journal.

Insiden ini merupakan sebuah kejayaan bagi kumpulan yang selama dua tahun terakhir ini aktif membajaki laman-laman Arab dan Amerika. Tapi sebenarnya siapakah SEA? Berikut ini lima perkara yang perlu anda ketahui:

Pertama: Siapa yang Mereka Serang?

SEA fokus pada usaha mengganggu kehadiran digital media Barat. Minggu lalu, mereka membuat kicauan palsu dari akaun Twitter AP tentang letupan di Rumah Putih hingga melukai Presiden Amerika, Barack Obama. Berita ini membuat indeks saham Amerika, Dow Jones merosot tajam hanya dalam masa dua minit.

SEA juga pernah merampas akaun Twitter stesen televisyen dan radio, CBS, BBC serta NPR. Pada hari Isnin mereka juga dikhabarkan mendapatkan akses kepada pelbagai akaun akhbar Inggeris, Guardian. Sebelumnya mereka meretas beberapa organisasi yang besar, termasuk pejabat berita Reuters, Human Rights Watch, Sky News Arabia, FIFA World Cup dan akaun milik Presiden FIFA Sepp Blatter.

Kedua: Siapakah mereka?

SEA adalah penyokong rejim Presiden Syria, Bashar al-Assad. Mereka mula muncul pada tahun 2011 di bulan-bulan pertama terjadinya revolusi anti-Assad. Terjemahan bahasa Inggeris pada maklumat profil di laman mereka menyebutkan: "Kami adalah sekumpulan pemuda antusias Syria yang tidak boleh tinggal diam dengan pemberontakan yang terjadi di Syria."

Guardian memberitakan, ketika bercakap di Universiti Damsyik tahun 2011, Assad menyamakan para penggodam ini seperti pasukan garis depannya. "Anak-anak muda mempunyai peranan penting dalam tahap ini kerana mereka telah membuktikan sendiri untuk menjadi pejuang yang aktif. Ada tentera elektronik yang telah menjadi tentera sebenar dalam dunia maya. "

Ketiga: Kenapa mereka menyerang media massa?

Laman rasmi SEA menyebutkan, target mereka adalah kelompok media Arab dan Barat yang melaporkan, "Berita palsu tentang apa yang terjadi di Syria." Seorang ahli terkemuka SEA mengatakan kepada salah seorang reporter bahawa mereka telah menghantar tweet palsu tentang Obama dari akaun AP: "Kami melawan pemerintahan Amerika Syarikat sebagai dalang permasalahan di Syria. Mereka juga telah menyerang SEA dengan menangguhkan domain kami, akaun Twitter dan 2,47% laman Facebook kami. Amerika adalah paksi kejahatan di dunia. "

Dengan merampas akaun AP, SEA berharap akan ada kekacauan pada pasaran saham. "Kami mengharapkan kekacauan kerana AP adalah pejabat berita dipercayai di Amerika. Rakyat Amerika mempercayai pejabat berita ini jadi kami tahu akan ada kekacauan besar. "

Keempat: Bagaimaan cara mereka merampas akaun?

SEA sepertinya merampas melalui pendekatan surat elektronik di mana targetnya ditipu untuk mendedahkan maklumat sensitif. Reporter AP, Mike Baker dalam akaun Twitter-nya mengatakan akaun AP dibajak kurang dari sejam selepas beberapa pekerja menerima e-mail aneh. Para hacker kemudian memasang perisian berbahaya. Menurut AP, penggodam telah memasang beberapa perisian berbahaya di sejumlah komputernya.

Kelima: Respon Twitter

Peningkatan keselamatan telah menjadi salah satu keutamaan Twitter selama beberapa minggu ini. Twitter menyatakan akan segera melancarkan dua tahap proses pengesahan. Tahapan ini akan memerlukan para penggunanya masuk ke akaun mereka dari lokasi baru dengan memasukkan sebuah kod yang dihantar via SMS.

Baik Twitter dan Facebook telah menutup akaun SEA. Dan setiap kali keduanya menutup, SEA langsung membuat akaun yang baru. Kumpulan penggodam ini kini berkicau dari akunnya yang ke-12. Pihak Twitter telah menghantar sebuah email keselamatan akaun ke banyak wartawan.

Dalam e-mel itu, mereka menyarankan para wartawan untuk menukar kata laluan Twitter mereka secepat mungkin dengan password yang lebih kuat yang panjangnya 20 karakter. Twitter juga meminta pejabat-pejabat berita untuk meninjau ulang keselamatan mereka. "Buat satu komputer khusus untuk Twitter dan perkecil jumlah orang yang dapat mengaksesnya."
Rep: Panji Islam
Red: Cholis Akbar

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...