Friday 24 May 2013

Veteran Us-Libya ini, bercadang untuk bersama FSA Syria



Seorang rakyat Amerika gagah berani,
beragama kristian, datuk berasal dari Denmark, Sebelum revolusi Libya, Mathew Van Dyke adalah seorang wartawan bebas dan pembuat filem, yang tinggal di Amerika Syarikat.
Selepas Gaddafi melancarkan kempen penindasan berdarah, Van Dyke mengembara ke Libya untuk menyertai perjuangan. Tidak lama selepas itu, beliau telah ditangkap asakr setia gadaffi di penjara Salim Notorious Abo selama enam bulan, beliau telah dibebaskan apabilaTripoli jatuh kepada pasukan pemberontak, dan akhirnya mendapat peluang untuk melawan tentera Gaddafi dalam pertempuran akhir Libya.
Selepas kembali ke AS, kini Van Dyke mempertimbangkan menyertai perjuangan di Syria. Berikut adalah wawancara Digest Arab dengan Van Dyke:
- Sebagai pejuang kebebasan yang telah dipenjarakan dan berjuang di Libya, adakah anda menarik persamaan dengan revolusi Syria?
Kedua-dua revolusi mempunyai beberapa persamaan, tetapi banyak perbezaan. Pejuang kebebasan di Syria tidak bersatu, dan mungkin tidak akan seperti yang bersatu di Libya kerana bahagian mazhab yang wujud di Syria yang tidak wujud di Libya. Pemberontakan di Libya adalah lebih besar dan mempunyai lebih banyak sokongan daripada penduduk, dan lebih banyak pembelotan tentera. Strategi yang SNC adalah jauh berbeza daripada NTC bahawa mereka telah dibela membantah perang. Kekurangan perpaduan di dalam dan di antara sayap politik dan militan pemberontakan menentang Assad adalah masalah serius yang menyebabkan konflik itu berlarutan untuk jangka masa yang panjang, dan akan mengakibatkan kecederaan yang lebih. Walau bagaimanapun, revolusi di Syria adalah satu untuk kebebasan dan perlu disokong. Sokongan akan lebih akan datang jika SNC dan FSA lebih baik boleh menyatukan pembangkang terhadap Assad dan bekerjasama supaya masyarakat antarabangsa tahu siapa mereka menyokong dan cara terbaik untuk melakukannya.
- Sekiranya pejuang kebebasan seperti anda, menyertai revolusi di Syria, atau mempunyai mereka sudah?
Setiap orang mempunyai untuk membuat keputusan untuk diri mereka sendiri. Saya tahu bahawa sesetengah Libya dan lain-lain pejuang asing di Syria membantu, tetapi bilangan mereka adalah pasti sangat kecil.
- Adakah anda memikirkan menyertai Tentera pembebasan SDyria?
Ya, saya sedang menimbangkannya .
PS. Digest Arab mengajak pembaca untuk menghantar soalan mereka di bawah untuk sesi Q & A dengan Van Dyke sebelum berlepas mungkin beliau ke Syria

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...