Syaikh Ibrahim Sakran, ulama muda di bidang siyasah syar'iyyah, karya tulisnya banyak dimuat di laman Shaidul Fawaid, melihat kenyataan itu menyerang Al-Adnani sendiri tahun sebelumnya.

"Saya sangat terkejut, tidak menyangka masalah ini sampai kepada ketegasan di awam secara nyata, dengan membuat kaidah dasar produk manusia yang bertentangan dengan syariat," ungkapnya.

Sebelum ini, menurut catatannya, organisasi Daulah telah menolak tuduhan bahawa Daulah meyakini orang yang memeranginya telah kafir dan murtad. Daulah melalui juru bicaranya ketika itu menyatakan sumpah serapah, atau dikenali dengan istilah mubahalah, bahawa tuduhan itu dusta.

Syaikh Ibrahim Sakran
Syaikh Ibrahim Sakran

Tahun 2014 lalu, puak-puak di Syria menyebarkan kabar di masyarakat bahawa organisasi Daulah mengkafirkan muslim mujahid dari puak mana pun yang memerangi Daulah dan menghalalkan darah tentera ISIS.

Menurut mereka, ISIS telah menjatuhkan vonis kafir yang berlebihan dan berbekal akidah ini, ISIS telah melakukan kekejaman yang mengerikan.

Ketika itu, para penyokong organisasi Daulah membantah tuduhan tersebut dan menyebutnya sebagai tuduhan palsu dan pencemaran nama baik, untuk menjauhkan masyarakat dari ISIS. Dalam kes ini, ISIS memosisikan diri sebagai pihak yang dizalimi.

Kemudian juru bicara rasmi ISIS, Abu Muhammad Al-Adnani pada 7 Mac 2014, muncul di media dengan kenyataan rasmi berjudul: Mari kita bermubahalah dan Menjadikan laknat Allah Atas Orang yang Berdusta.

Tidak hanya menolak tuduhan bahawa ISIS mengkafirkan siapa pun yang memerangi mereka, Al-Adnani bahkan mengumumkan cabaran mubahalah bahawa itu adalah tuduhan palsu. Al-Adnani berdoa agar Allah melaknat dirinya bila ia dusta dalam bantahannya itu.

Syaikh Al-Adnani berkata, "Saya akan menyebutkan sebahagian mata (tuduhan itu). Saya bermubahalah atas semua ini. Hendaknya ia juga bermubahalah bila memang jujur.

Maka wahai kaum muslimin, aminkanlah semoga Allah melaknat para pendusta:

Ya Allah, sesungguhnya Abu Abdullah As-Syami telah mendakwa bahawa kami: ... dan seterusnya. "

Al-Adnani kemudian menyebutkan 22 mata tuduhan Abu Abdullah As-Syami, Dewan Syariah Jabhah Nusrah. Di antara titik-titik itu adalah:

Bahawa Daulah menggunakan kedustaan ​​dan kepalsuan (tadlis) untuk membenarkan manhajnya.
Bahawa Daulah berpendapat semua orang yang memeranginya berarti telah memerangi Islam, sehingga ia pun keluar dari millah Islam.
Bahawa Daulah mengkafirkan (orang) disebabkan akibat tindakan tertentu, perkara yang samar, kemungkinan-kemungkinan, dan akibat (suatu perbuatan).

Syaikh Abu Abdullah Asy-Syami
Syaikh Abu Abdullah Asy-Syami

Semua mata tuduhan itu kemudian dibantah dan berkata, "Ya Allah, saya bersaksi kepadamu bahawa apa yang saya sebutkan tadi adalah dusta dan reka-reka untuk memburuk-burukkan Daulah. Dan bahawa ia bukanlah manhaj Daulah. Daulah tidak berakidah seperti itu, dan tidak melakukannya. Sebaliknya, Daulah mengingkari orang yang melakukannya. Ya Allah, siapa di antara kami yang dusta, maka turunkanlah laknatMu kepadanya dan tunjukkanlah tandanya sebagai pelajaran. "

Kalimat tersebut diulang sehingga tiga kali.

Ibrahim Sakran, yang dikenal sebagai murid Syaikh Sulaiman Al-Ulwan, mengingatkan mujahid penyokong ISIS agar memperhatikan bahawa Al-Adnani menolak tuduhan itu dengan kata-kata yang sangat tajam bahawa Daulah tidak mengkafirkan muslim yang memeranginya. Al-Adnani bersumpah melaknat dirinya sendiri atas kenyataan tersebut bila ia dusta.

Setelah itu, para penyokong organisasi Daulah secara serentak menyebarkan kalimat mubahalah tersebut. Mereka selalu menyebut perkataan "mubahalah" dalam mengulas mengenai orang-orang yang tidak setuju dengan Daulah, dan menyebut bahawa mubahalah itu telah terbukti dan menimpa orang yang menyelisihinya.

Mubahalah Abu Muhammad Al-Adnani
Mubahalah Abu Muhammad Al-Adnani

Hari Selasa, 23 Jun 2015, organisasi Daulah mengeluarkan kenyataan rasmi yang dibacakan oleh Abu Muhammad Al-Adnani sendiri. Isinya di antaranya membantah apa yang diingkarinya dahulu. Terungkap dengan sangat jelas dan tegas bahawa organisasi Daulah meyakini dasar hukum reka-rekaan yang bertentangan dengan syariat. Sebab secara tegas Al-Adnani menyatakan:

إنك بقتال الدولة الإسلامية تقع بالكفر من حيث تدري أو لا تدري

"Dengan memerangi Daulah Islamiyyah, maka kalian telah kafir, baik sadar maupun tidak."

Dengan kenyataan tersebut, Daulah secara tegas menyatakan bahawa memerangi daulah adalah pembatal keislaman.

Barang kali, kata Syaikh Ibrahim, ada yang menafsirkan kalimat tersebut maksudnya adalah pembatal keislaman sebagai sebuah kesan atau akibat suatu perbuatan. Yakni memerangi organisasi Daulah automatik menggugurkan penerapan syariat di wilayah ISIS, digantikan dengan undang-undang buatan manusia. Dengan demikian ia menjadi kafir.

Jawapannya, Al-Adnani sendiri dalam mubahalahnya menyatakan bahawa ISIS tidaklah mengkafirkan orang disebabkan kesan atau akibat suatu perbuatan, seperti disebutkan di atas.

Mubahalah Abu Abdullah Asy-Syami
Mubahalah Abu Abdullah Asy-Syami

Syaikh Ibrahim mengatakan bahawa pernyataan Al-Adnani merupakan pokok terbesar undang-undang buatan manusia yang menyelisihi hukum syariat. Sebab, syariat mencela berlakunya hukum selain hukum Allah dalam perkara harta, seperti riba dan seumpamanya.

Bagaimana dengan hukum dengan selain hukum Allah diterapkan dalam perkara fiqh yang paling besar, yakni perkara darah dan nyawa muslim?

Dalam kitab Ash-Sharimul Maslul (II / 15), Imam Ibnu Taimiyyah menukil pendapat para ahli ilmu yang menyebutkan bahawa siapa yang membunuh seorang nabi maka ia telah kafir. "Apakah hari ini kita masih perlu menjelaskan kepada kumpulan mujahid zaman sekarang bahawa mereka bukan nabi, sehingga tidak semestinya mengkafirkan orang yang memerangi mereka dan ia murtad dari Islam? Betapa aneh bila ada kumpulan jihad zaman ini yang sampai kepada keyakinan bahawa mereka sama dengan para nabi dalam kekhususan ini, dan siapa yang memerangi mereka maka ia kafir, "tegas Dr Ibrahim Sakran.

Sumber:

Mubahalah Al-Adnani 7 Mac 2014: http://archive.org/download/al_adnani/nabtahil.mp3
Pidato Al-Adnani 23 Jun 2015: https://www.youtube.com/watch?v=484gfZ2Yodw
Komen Ibrahim Sakran: http://twitmail.com/ email / 987070657/30 / رسالة-إلى-المنتسب-لتنظيم-الدولة
(kiblat.net/arrahmah.)