Sunday 9 June 2013

Bekas askar AS menyertai pejuang Jabhat al Nusra.

By 
Translate by: Azmi jihad

Seorang bekas tentera Amerika Syarikat telah mengangkat senjata menyertai dengan kumpulan yang paling terkenal dari kalangan kumpulan pemberontak Syria, iaitu Jabhat al-Nusra yang telah di labelkan sebagai  satu cabang al-Qaeda di Iraq. Walaupun berkali2 mereka telah menegaskan bahwa mereka bukan lah cabang al Qaeda.


Dalam satu video, Eric Harroun menyampaikan mesej peribadi kepada Bashar al-Assad: 'hari anda telah
   dikira. Anda akan turun dalam api yang menyala...''


Eric Harroun, 30, yang sebelum ini berjuang dengan kumpulan lain seperti FSA dan mendakwa telah membunuh beberapa tentera Syria dan Iran.
"Saya telah terpisah dari kumpulan saya dalam pertempuran dan kebanyakan kumpulan saya KIA (killed in action) dan al-Nusra telah mengambil saya," kata Encik Harroun dalam temu bual dengan Fox News.
"Masuk ke al-Nusra bukan seperti sains roket," katanya. "Ia hanya mengambil bola dan otak." Bekas askar berkhidmat dalam tentera Amerika Syarikat 2000-2003, tetapi tidak pernah dikerahkan. Beliau kemudiannya telah di tamatkan selepas mengalami kecederaan di kepala dalam kemalangan kereta.
Bapanya, Darryl Harroun, fikir dia mungkin mengalami masalah kesihatan . "Dia sudah mengalami kemurungan sebelum itu, dan kemalangan tersebut bagaikan jatuh di timpa tannga ," kata beliau.
Beliau memeluk agama Islam selepas menjadi bersahabat  dengan dua rakyat Iraq tinggal di Amerika Syarikat.

Dia datang ke Syria selepas mengambil bahagian dalam protes Tahrir di Kaherah pada tahun 2011 dan kemudian menjelajah luas di Timur Tengah. Beliau kini dipercayai telah meninggalkan untuk ke Turki selepas  datang khabar yang dia dalam perhatian rejim syiah, yang menuduh beliau sebagai seorang perisik.
Dalam satu video, dia dilihat menyampaikan mesej peribadi kepada Presiden Bashar al-Assad, berkata:.. "Hari anda dikira.. Anda akan turun dalam api yg menyala !Anda hanya perlu turun( letak jawatan)sekarang sementara anda berpeluang, dan berambus ! Anda akan. mati tidak kira walau apa pun. "Video ini dipaparkan di Facebook profil mr. Harroun yang memaparkan beberapa imej dia bergambar dengan pelancar roket dan mesingan dalam seragam tempur.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...