Sunday 9 June 2013

Syria: bekas guru bahasa Inggeris menjadi penembak ''sniper'' wanita Aleppo


By Aleppo
translate by: azmi jihad al sunnah

Kemasyhuran beliau telah merebak di seluruh Aleppo. Rakan-rakan beliau telah mengelar beliau'Guevara', tetapi ramai penduduk di bandar ini mengenali beliau sebagai: 'sniper wanita'.

                     Guevara berhampiran barisan hadapan dalam Salah Addeen .  Photo: Alessio

Dia merenung melalui teropong sniper rifel Belgium FN nya. Melalui pandangan lubang yang dirangka sebesar saiz gengaman penumbuk di tepi konkrit  dalam dinding tempat persembunyian beliau dan beliau di salah satu barisan hadapan yang paling berbahaya di Aleppo,  beliau akan memerhatikan setiap musuh - tentera kerajaan yang bergerak disepanjang sisi  jalan.
"Saya suka berjihad nak pula apabila  melihat  salah satu daripada rakan-rakan saya  telah dibunuh, maka saya rasa saya perlu memegang senjata dan membalas dendam ," katanya.
Berpakaian seluar khaki hijau, pakaian jumper kelabu, tudung ketat dan jaket penyamaran pertempuran, Guevara, 36, dia tampak bersih duduk di sebahagian bangunan runtuh bersama rifel sniper nya dan hanya cuma  beberapa meter sahaja daripada tentera peronda syiah.

                 Guevara memerhati musuh melalui teropong sniper nya di barisan hadapan di Salah.

Hanya sedikit wanita dalam masyarakat Islam yang berjuang dan ini tidak dianggap sebagai tidak manis untuk seorang wanita. Tetapi Guevara dihormati oleh rakan-rakan jihad beliau - satu kumpulan kira-kira 30 lelaki dan kanak-kanak lelaki, yang paling muda umur 16tahun.
Ia tidak mudah untuk menjadi penembak tepat, jelasnya. "Anda perlu pantas, berhati-hati dan bijak untuk tidak membiarkan mereka menembak anda !.
"Dan anda perlu bersabar. Saya menunggu berjam-jam pada satu masa"
Melalui lubang kecil di tempat persembunyian, dia melihat tentera kerajaan syiah lebih kurang 700 kaki di seberang jalan''

"Orang awam pulang ke rumah pada lewat petang. Apabila jalan-jalan  kurang sibuk dari orang awam dan ia adalah satu peluang yang sangat baik untuk menembak tentera syiah Assad. Saya telah membunuh tentera syiah. Anda tidak boleh seratus peratus pasti bahawa mereka telah mati, tetapi saya telah menembak tepat kearah mereka sekurang-kurangnya empat atau lima kali. "
Nada suara beliau bercakap seolah gahairah ketika membunuh tentera syiah : "Ia membuatkan anda rasa puas !! apabila peluru saya mencecah satu daripada sasaran tentera syiah ...maka saya akan menjerit. 'Yesss! allahuakhbar !!

                             Guevara mendakwa telah ditembak 'empat atau lima' tentera kerajaan



Tragedi peribadi telah mendorong beliau yang mana  seorang bekas guru Bahasa Inggeris. Bulan yang lalu, anak-anaknya, seorang lelaki dan perempuan berusia antara tujuh dan 10 terbunuh apabila serangan udara tentera syiah Assad telah merobohkan rumah mereka.
"Anak lelaki saya amat takut akan bunyi bom, dan dia bertanya kepada saya apa yang berlaku. Saya kata pada  'anak lelaki saya, saya berjanji bahawa saya akan membela masa depan anda. Sekarang, saya tidak akan lupa darah anak-anak saya dan saya berjanji untuk  membalas dendam. "
Warganegara Syria asal Palestin, Guevara pertama belajar bagaimana untuk menggunakan pistol di sebuah kem latihan ketenteraan di Lebanon yang dikendalikan oleh puak militan Palestin Hamas.
Di Syria, beliau telah lama berjuang  "Semasa saya  seorang pelajar di Universiti Aleppo - tahun sebelum kebangkitan bermula - kami telah mewujudkan akhbar pembangkang gerakan bawah tanah.  Kami membentuk sebuah parti politik untuk rakyat Palestin yang dibuat secara rahsia, kami telah memlakukan mensyuarat under ground bagi membincangkan bagaimana. untuk menggulingkan rejim Bashar al-Assad.
Mereka mengambil bahagian dalam protes yang bermula pada Mac 2011, dengan membeli kamera video lalu difilemkan perbuatan kejam yang dilakukan oleh pasukan keselamatan  syiah Syria.
Beliau telah berpisah dengan suami pertamanya kerana kurang dalam 'revolusi' yang mana saudara sunni di zalimi. Dia menjadi sebahagian pejuang apabila suami barunya, komander pasukan pemberontak, pada mulanya suami nya enggan membenarkan beliau berjuang bersama dengan beliau dalam barisan hadapan, maka dia meminta suami nya melepaskan nya...lalu saya berkata, 'Saya mempunyai kekuatan untuk memegang senjata, jadi mengapa saya tidak boleh melawan?"
Lalu suami nya akur dengan ''semangat besi'' isterinya , maka dilatih oleh suaminya dalam seni sniping ( sniper) penembak tepat !


                                  Guevara bersama dengan salah satu jenazah rakan-rakan beliau.

Kadang-kadang dia mengaku dia menangis dan trauma kerana  kengerian yang di saksikan dan kehilangan pesonaliti.  "Saya telah melihat lebih daripada 100 mayat-mayat dalam beberapa bulan yang lalu. Kebanyakan orang terbunuh adalah dari serangan udara . Dan saya sendiri banyak kali hampir-hampir terkena sasaran bom udara. Saya merasakan maut hampir tiba siap kali melihat mereka yang bersama saya parah dan maut semasa kereta kami terkena serangan udara...lalu saya berkat '' ya.. Allah !! maut dah dekat ...!



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...