Sunday 9 June 2013

Syria: ' Korea utara menasihati dan memberi pandangan kepada rejim Assad'


By Julian Ryall in Tokyo
translate by: Azmi jihad al sunnah

Antara 11 dan 15 pegawai tentera Korea Utara  menasihati mengenai cara taktik dan penggunaan meriam bagi melawan  pemberontak kepada kerajaan syiah Syria .

             Pasukan yang setia kepada Presiden Syria Bashar al-Assad duduk di atas tangki di Qusayr


Rami Abdul Rahman, Pemerhati bagi Hak Asasi Manusia, memberitahu akhbar Chosun Ilbo Korea Selatan bahawa pegawai Korea Utara  telah dimanfaatkan dalam beberapa bidang, termasuk kilang pertahanan  di tenggara Aleppo.  Pegawai-pegawai yang dilaporkan bercakap dalam bahasa Arab  " mereka menyediakan sokongan logistik dan membantu dalam rancangan untuk operasi ketenteraan," kata Encik Rahman.
Beliau menambah lagi bahawa mereka juga "menyelia pengeboman meriam oleh tentera biasa."
Dakwaan yang sama telah dibuat dalam satu laporan oleh akhbar Israel Yedioth Ahronoth.
Korea Utara membantu tentera syiah Syria membina sebuah kilang nuklear yang telah dimusnahkan oleh tentera Israel pada tahun 2007. Terdapat laporan mengulangi bahawa Pyongyang membekalkan rejim Syria dengan teknologi senjata, termasuk senjata kimia.

Rejim itu juga telah disokong dengan senjata dari Rusia dan kuasa-kuasa Hizbollah pro-Iran.
Baru-baru ini EU mengundi untuk menjalanksn sekatan ke atas senjata untuk pejuang2 sunni, tetapi sebarang  langkah untuk memberi bantuan bagi  membekalkan senjata kepada angkatan pejuang menentang Assad telah ditangguh secara secara rasmi sehingga Ogos sekurang-kurangnya. Dalam kata lain...tiada bantuan langsung yang akan di berikan.
Kerajaan Barat juga takut jika senjata akan jatuh ke tangan  pejuang jihad asing yang kini berjuang di Syria yang,yang mana satu hari boleh di gunakan bagi menentang  terhadap Barat.

ulasan azmi jihad:  Peperangan Armaggedon bakal terjadi di Suriah apabila China, Russia, Korea utara ,Iran dll spt hadis Nabi saw peperangan yang besar dalam sejarah di antara kaum Muslimin dan kaum kuffar di sana. 





No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...