(An-najah.net) - Apa kata Ali tentang nikah mut'ah? Barangkali ada yang telah membacanya dari kitab-kitab sunni, ini hal biasa, tetapi kali ini kami nukilkan dari kitab syi'ah. Sebenarnya bagaimana hukum nikah mut'ah menurut Ali? Saya mengajak pembaca menyemak titah imam Syiah yang dianggap maksum. Anda akan mendapat maklumat berharga.
Bagi Syiah Ali adalah imam maksum, suci tanpa cela. Titahnya harus ditaati, dimengingat kedudukannya sebagai imam di mata Syiah yang meyakini bahawa imam adalah penerus kenabian. Sedangkan kedudukan Ali adalah imam pertama setelah Nabi wafat yang konon dilantik sendiri oleh Rasulullah.
Salah satu hal yang terkenal dalam mazhab Syiah adalah nikah mut'ah, sebagaimana dinyatakan oleh Al Hurr Al Amili dalam Wasa'ilu Syi'ah jilid 21 hal 13. Al Amili mengatakan: "Bolehnya nikah mut'ah adalah perkara aksiomatis dalam mazhab syiah". Bukan Al Hurr Al Amili sendirian yang menganggap bolehnya nikah mut'ah adalah hal aksiomatis dalam mazhab Syiah, Al Majlisi juga menyatakan demikian: Beberapa hal yang termasuk perkara aksiomatis dalam agama Syiah, kata Majlisi, adalah menghalalkan mut'ah, haji tamattu ' dan memusuhi Abu Bakar, Umar, Uthman dan Muawiyah. (Boleh dilihat dalam Al I'tiqad laman 90-91)
Yang dimaksudkan aksiomatis adalah perkara penting yang harus diyakini oleh penganut Syiah.Begitulah penganut syiah di masa lalu, hari ini dan sampai akhir nanti akan terus meyakini bolehnya nikah mut'ah. Sesuatu boleh menjadi aksiomatis dalam syiah betul kerana sudah digariskan oleh para imam Syiah yang 12, yang menjadi rujukan Syiah selama ini dalam penetapan hukum, paling tidak itulah pengakuan Syiah selama ini, iaitu merujuk pada penjelasan para imam. Apalagi imam pertama mereka selepas Nabi adalah Ali bin Abi Talib, menantu Nabi yang - lagi-lagi menurut syiah-paling mengetahui ajaran Islam berbanding sahabat lain.
Demikian pula Syiah di Indonesia dan Malaysia, mereka meyakini kebolehan mut'ah, dan menyebarkan hal itu pada penganut syiah, hingga akhirnya amalan mut'ah marak di mana-mana dengan keyakinan bahawa mut'ah adalah ajaran keluarga Nabi yang boleh dikerjakan. Di sini pelaku mut'ah mendapatkan tiga kenikmatan, yang pertama kenikmatan melakukan "ajaran" keluarga Nabi, yang pasti mendapatkan pahala dengan melakukannya, yang kedua, kenikmatan hubungan seksual, melampiaskan hasrat yang telah digariskan Allah pada manusia. Sementara yang ketiga, boleh berganti-ganti pasangan, kerana mut'ah adalah amalan pembolehan hubungan seksual antara laki-laki dan wanita untuk sementara waktu. Pembaca-yang laki-laki tentunya-boleh membayangkan betapa nikmatnya.
Ahlussunnah menganggap nikah mut'ah adalah haram sampai hari kiamat, walaupun pada beberapa saat pernah dibolehkan oleh Rasulullah SAW. Pengharaman ini berdasarkan keterangan dari Rasulullah SAW sendiri. Beberapa tahun kemudian Umar menyampaikan pengharaman tersebut pada para sahabat Nabi ketika menjabat khalifah. Namun syi'ah selalu menghujat Ahlussunnah, yang dalam hal ini mengikuti sabda Nabi, dan menuduh Umar-lah yang telah mengharamkan nikah mut'ah, bukan Nabi. Artinya di sini Umar telah mengharamkan perbuatan yang halal dilakukan. Dan hujatan-hujatan lain, yang intinya adalah Rasulullah tidak pernah mengharamkan mut'ah, kerana yang mengharamkannya adalah Umar, mengapa kita mengikuti Umar dan meninggalkan apa yang dihalalkan oleh Rasulullah SAW? Dan soalan-soalan lain.
Namun ada yang janggal di sini, ternyata Ali malah dengan tegas meriwayatkan sabda Nabi tentang haramnya nikah mut'ah. Riwayat ini dinyatakan dalam kitab Tahdzibul Ahkam karya At Thusi pada jilid 7 halaman 251, dengan sanadnya dari:
Muhammad bin Yahya, dari Abu Ja'far dari Abul Jauza 'dari Husein bin Alwan dari Amr bin Khalid dari Zaid bin Ali dari ayahnya dari datuknya dari Ali [Alaihissalam] bersabda: Rasulullah mengharamkan pada perang Khaibar daging keldai jinak dan nikah mut'ah.
Muhammad bin Yahya, dari Abu Ja'far dari Abul Jauza 'dari Husein bin Alwan dari Amr bin Khalid dari Zaid bin Ali dari ayahnya dari datuknya dari Ali [Alaihissalam] bersabda: Rasulullah mengharamkan pada perang Khaibar daging keldai jinak dan nikah mut'ah.
Bagaimana perawinya? Kita lihat bersama dari literatur syiah sendiri:
Muhammad bin Yahya: dia adalah tsiqah, An Najasyi mengatakan dalam kitabnya [no 946]: guru mazhab kami di jamannya, dia adalah tsiqah [dipercayai]
Abu Ja'far, Tsiqah [dipercayai] lihat Al Mufid min Mu'jam Rijalil Hadits
Abul Jauza ', namanya adalah Munabbih bin Abdullah At Taimi, haditsnya Shahih lihat Al Mufid min Mu'jam Rijalil Hadits
Husein bin Alwan, Tsiqah [dipercayai], lihat Faiqul Maqal, Khatimatul Mustadrak, dan Al Mufid min Mu'jam Rijalul Hadits.
Amr bin Khalid Al Wasithi: Tsiqah, lihat Mu'jam Rijalil Hadits, Mustadrakat Ilmi Rijalil Hadits.
Zaid bin Ali bin Husein bin Ali bin Abi Talib, salah satu ahlul bait Nabi, jelas tsiqah.
Di sini Ali mendengar sendiri sabda Nabi dan menyampaikannya pada umat. Menghadapi riwayat ini mungkin kita bingung, ternyata bukan anda sahaja yang bingung, saya pun ikut kebingungan kerana dua hal:
Pertama, bagaimana ulama syiah dan ustadz syiah tidak menyampaikan hal ini pada umatnya?Hingga umatnya dengan suka ria melakukan mut'ah yang memang mengasyikkan. Kita mempersoalkan apakah mereka tidak membaca riwayat ini? Ataukah mereka membacanya tetapi tidak menjelaskan pada umat tentang kenyataan ini? Atau kenyataan ini tidak sesuai dengan kepentingan mereka, kerana tidak dinafikan lagi bahawa bolehnya nikah mut'ah membuka peluang bagi syiah guna menghilangkan kebosanan dan menambah variasi dalam hubungan seksual. Ketika orang hanya berkaitan dengan isterinya, maka bukan tidak mungkin suami bosan dengan isterinya, dan dengan mut'ah suami boleh mencari variasi dengan pasangan yang berbeza, baik dengan daun-daun muda, maupun janda-janda muda yang kesepian. Dan hubungan ini tidak mengakibatkan kesan apa pun, kecuali perjanjian tentang wang jasa dan jangka masa mut'ah. Bisakan kita percaya para ustadz syiah dan santri-santri muda syiah belum membaca riwayat ini?
Bersambung ..........
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.