Sunday 2 February 2014

Salafiyun Yaman ke Tiga Front Jihad Baru Untuk Lawan Syiah Houthi

terkini syiah di yaman pula 2014, sila ambil berat !


1403491152965-thumb2AN-NAJAH.NET, Shana'a-Kelompok Salafi Yaman baru-baru ini mengumumkan membuka front jihad baru di tiga tempat yang berbeza untuk melawan pemberontak Syiah Houthi.Front-front tersebut dibuka untuk menghalau laju pemberontak Syiah Houthi yang beberapa minggu terakhir gencar melancarkan serangan ke wilayah Ahlu Sunnah.
"Sudah terbuka tiga front jihad baru untuk melawan pemberontak Houthi di wilayah Sa'ada dan wilayah sekitarnya, tempat pemberontak Houthi bercokol" kata seorang tokoh Salafi Yaman, Syaikh Al Wadi'i sebagaimana dilansir almoslm.net, Selasa, 29 Oktober 2013. Ia menambah, pos-pos tentera baru juga ditubuhkan untuk menangkap mereka dan memutuskan bekalan tentera dan logistik untuk pemberontak Houthi.
Al-Wadi'ie juga menjelaskan, "Sudah banyak sekali kaum laki-laki dari berbagai kabilah yang menyatakan siap menyambut seruah Syaih Yahya al-Hajury untuk berjihad melawan Syi'ah Houthi,"
Ia menjelaskan, tiga front baru tersebut terbahagi di tiga tempat. Pertama, di daerah Hajur, wilayah Hujjah. Kedua, di daerah Kataf dan yang ketiga di daerah Suku Hasyid. "Yang dilakukan di tiga tempat tersebut adalah mendirikan pos-pos pemeriksaan yang bertujuan memutuskan bekalan logistik ke Sa'ada dan untuk menangkap serta menawan para pemberontak Houthi" jelasnya.
Menurut Syaikh Wadi'i, langkah tersebut ditempuh Salafy setelah kerajaan tidak segera turun tangan untuk menghentikan pertengkaran antara Salafi dan Syiah Houthi. Di samping itu, kemerosotan kesihatan para korban luka dari Salafi dan warga Dammaj yang dikepung pemberontak Houthi.
Pemberontak Syiah Houthi yang disokong Iran telah menguasai wilayah Sha'daa dan melakukan pelbagai usaha memerangi umat Islam, tanpa ada perhatian dari kerajaan.
Sejak revolusi Yaman yang melengserkan Presiden Saleh, pemberontak Houthi memanfaatkan ketidakstabilan kerajaan Yaman untuk memperluaskan wilayahnya.
Sementara itu, kerajaan Iran menyokong senjata dan dana pada dua kumpulan pemberontak Syiah di Utara (gerakan Harrek) dan Selatan Yaman (gerakan Houthi). Pemberontak Syiah berusaha memecah-mecah Yaman, sebagai strageti untuk memudahkan menguasai seluruh Yaman. * [Akrom / almukstor / kiblat]

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...