Saturday 1 February 2014

Mujahidin FSA Berjaya Bebaskan 70% Wilayah Syria


Apabila orang ramai mula merasa tertekan dan mengalah mengenai revolusi di Syria, saya akan berikan fakta-fakta ini kepada mereka:

-Tentera Pembebasan Syria (FSA) sudah berjaya dibebaskan kira-kira 70% wilayah Syria daripada rejim Assad. Kebanyakannya adalah wilayah di luar bandar dan pinggir bandar.

-Mujahidin FSA telah berjaya melakukan semua ini hanya dengan menggunakan senjata ringan (AK 47), dan menerima sokongan yang SANGAT sedikit dari luar Syria. Rejim mempunyai tentera yang sangat terlatih dengan senjata canggih dan senjata udara yang hebat. Mereka mempunyai sokongan yang BESAR dari Iraq, Iran, dan Rusia setiap hari.




-Tentera rejim berjumlah 240,000 orang sebelum revolusi. Sekarang jumlah mereka hanya seramai kira-kira 50,000 tentera. Satu-satunya sebab mengapa rejim masih hidup adalah kerana bantuan Syiah tiba dari Iraq, Lebanon, dan Iran hampir setiap hari.

-Walaupun ramai berfikiran bahawa wilayah yang sudah dibebaskan mengalami beberapa masalah, penduduk awam dan Mujahidin FSA masih mampu untuk mewujudkan badan yang mentadbir di setiap wilayah-wilayah dan semakin hampir untuk memulihkan kehidupan sebagaimana kehidupan sebelum rejim menggila. Jika anda bertanya kepada orang-orang yang tinggal di tanah bebas Syria, mereka akan memberitahu bahawa mereka tidak akan sesekali menjual kebebasan yang telah mereka capai dengan apa-apa yang ada di dunia. Mereka telah jatuh cinta dengan Syria Percuma mereka

-Para rejim semakin lemah. Tentera rejim melarikan diri dari negara atas sebab-sebab yang banyak. Moral mereka sudah jatuh dan mereka tidak mempunyai motivasi untuk berjuang. Mereka mempunyai bekalan makanan sedikit dan hampir tidak cukup. Mereka juga berada di bawah pengepungan dan tidak pulang ke tempat tinggal untuk beberapa bulan. Mereka juga banyak kehilangan keluarga mereka dan kehidupan lama mereka.

-Mujahidin FSA semakin kuat. Seperti masa berlalu, FSA lebih bijak mengatur diri mereka dan bersatu dengan baik. Mereka menambah pengalaman dan meningkatkan kemahiran dalam perjuangan mereka. Bilangan mereka juga yang semakin meningkat, dan semakin menghampiri kira-kira 100,000 orang. Mereka telah berjuang melancarkan serangan gerila terhadap pasukan Assad untuk membebaskan kubu rejim yang besar dan ibu-ibu wilayah. Mereka belajar bagaimana untuk mentadbir bandar-bandar yang dibebaskan dengan baik.

-Rakyat Syria menyokong Tentera Pembebasa Syria (FSA) sepenuhnya. Pergi ke mana-mana negara di mana pelarian Syria bebas menyuarakan pendapat mereka, dan anda akan melihat bahawa 95% daripada rakyat Syria membenci rejim, dan memberi sokongan penuh untuk FSA. Sila ke Kem Pelarian Zaatari di Jordan dan anda akan melihat bendera revolusi terbang tinggi. Pergi ke restoran Syria di Mesir dan anda akan melihat bendera hijau, putih, dan hitam tergantung dengan bangga.

Rakyat Syria sudah lama menunggu, dan tidak akan berpaling lagi.

Sumber :Tangisan Syria Di Bumi Jordan

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...