Tuesday 4 November 2014

AS Cemas, Pembangkang Dukungannya Dilibas Mujahidin Syria



Suriah-Syrian Revolutionary Front (SRF)-oposisi dukungan AS di Suriah-jpeg.image
Syrian Revolutionary Front (SRF), pembangkang Syria sokongan AS
AS Cemas, Pembangkang Dukungannya Dilibas Mujahidin Syria 
Rabu, 12 Muharram 1436 H / 5 November 2014 07:45 

Syria-Syrian Revolutionary Front (SRF) -oposisi sokongan AS di Syria-jpeg.image
Syrian Revolutionary Front (SRF), pembangkang Syria sokongan AS 
WASHINGTON (SALAM-ONLINE): Amerika Syarikat menyatakan cemas atas kemenangan Jabhah Nusrah (JN) di Idlib, Syria, yang berjaya melibas kumpulan-kumpulan pembangkang yang didukungnya. Hal itu sangat membimbangkan kerana senjata-senjata yang dibekalkan dari AS boleh jatuh ke tangan kumpulan cawangan Al-Qaeda tersebut. 

"Kami cemas dengan berita ini. Kami terus menyiasat fakta-fakta di lapangan. Namun, kami belum boleh mengesahkan berita tersebut, "aku Jennifer Basaki, juru bicara Kementerian Luar Negeri AS, Senin (3/11), kepada wartawan di Washington. 

Basaki tidak menjelaskan seberapa besar kemungkinan senjata-senjata yang diberikannya kepada pembangkang moderat Syria jatuh ke tangan JN. Ia hanya menegaskan, pihaknya telah mengambil langkah-langkah yang lebih luas untuk mengurangkan risiko bantuannya jatuh ke "tangan yang salah". 

Ia menambah bahawa pihaknya telah bekerjasama dengan pembangkang Syria pro AS mengawasi senjata-senjata yang telah diberikan kepada kumpulan pembangkang "moderat". Bantuan persenjataan itu akan terus berlanjut dan sampai saat ini belum ada fikiran untuk menghentikannya, sebagaimana dikatakan Basaki. 

Diberitakan Kiblat.net sebelumnya, Mujahidin Jabhah Nushrah di Idlib berhasil memukul mundur kumpulan pembangkang moderat sokongan Amerika di Syria, iaitu kumpulan pimpinan Jamal Maarouf dan Harakat Hazm. 

Kumpulan Jamal Maarouf, pembangkang yang juga dikenali sebagai Front Revolusi Syria (SRF) sokongan Barat itu akhirnya kucar-kacir saat digempur habis dari markas mereka di Wilayah Idlib, Selasa (28/10) lalu, sebagaimana dilaporkan Shakirullah di Syria khas untuk media-media Islam yang concern mengangkat berita peperangan di Bumi Syam itu. 

SRF dikenali sebagai pembangkang sekular yang berjuang menegakkan demokrasi pro Barat di Syria. Mereka terdiri dari militia pimpinan Jamaal Maarouf, Harakat Hazm dan Nuruddin Zanky. Mereka merupakan tiga kumpulan pembangkang moderat sokongan Barat. (Hunef / Kiblatnet / Al-Quds Al-Arabi)

salam.online

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...